lördag 13 februari 2010

Ska man äta en semla ska det vara den bästa

Jag är inte så förtjust i semlor. Det är en stabbig bulle, med mandelmassa och vispad grädde. Jag gillar inte mandelmassa eller vispad grädde. Bullen kan jag lika gärna vara utan. En semla gör varken till eller från för mig. Visst har jag ätit dem, mest av tradition och pliktskyldighet när någon har bjudit. Fettisdagen är ett trevligt avbrott i februaris gråmulenhet. Men inte har jag njutit särskilt mycket. Till jag åt semlornas semla. Lux dessert och choklad gör stans bästa semlor. Det tycker TV4:s Lasse Bengtsson*, det tycker DNs På stan och det tycker jag. Så idag var det dags igen. Årets första, bästa och förmodligen enda semla. En perfekt blandning av stabbig men ändå fluffig bulle, mandelmassa på katalansk mandel och nyvispad grädde.


*Förra året vid den här tiden kom Lasse Bengtsson in på Lux när jag var där. Han ville ha en av stans bästa semlor. Jag skulle köpa surdegsbröd men inspirerades och köpte också varsin semla till pojkvännen och mig. Vilken hit! Semlan var bland det godaste jag ätit.

3 kommentarer:

MilouK sa...

Stabbig OCH fluffig, det ar en kombination som heter duga. Mmm, vill ocksa ha. Ar det semmeltider nu, eller?

Susanne Snäll sa...

Ja, och det skulle kunna vara ett annat vårtecken om det inte snöade och var -6 grader som det är idag.

Mikael sa...

Tittar alltid på nyhetsmorgon på söndagar men aldrig på lördagar. Anledningen förkortas LB.