onsdag 24 februari 2010

Jag är rutig. Burberry-rutig.

Burberryhuset i Westminister, London. Fotat när jag var där i höstas.

Burberry presenterade igår hösten och vinterns kollektion i London. Samtidigt passade man på att presenterade sitt nya Burberryhus på Horseferry Road i Westminister. För oss som inte kunde vara på plats visades kollektionen också på nätet och på vissa utvalda platser i 3D. Jag såg den naturligtvis på nätet, dock inte i 3D. (Jag väntar fortfarande på en inbjudan och skulle jag få en skulle jag nog gå, jo det skulle jag nog. Anna Wintour och jag.)

Jag älskar Burberry. Jag vet att det är lite chavigt men jag kan inte hjälpa det. Det är nått med rutorna, historien, det klassiska snitten och det utpräglade brittiska som jag fascineras av. Jag måste erkänna att jag är lite småkär i Christopher Bailey och det han har gjort för Burberry. Queen Elisabeth goes Kate Moss. Chefsdesigner Bailey har tagit den ultimata English Heritage-stilen och gett den en humoristisk och rockig twist.

Jag gillar höstens kollektion där man rustar för ännu en vargavinter med skinn, päls och oversized pilot- och mc-jackor. Uniformjacketrenden fortsätter med detaljer som spännen och bälten, stövelskaften blir högre och väskorna mindre. Men fortfarande kan man få sig en rejäl väska så att man får plats med dator, extra skor, sminkväska, två mobiler och morgontidningen om man vill. Och jag vill, vill, vill ha den stora kamelbruna väskan i plisserat läder. Den är ju helt fantastisk.

3 kommentarer:

MilouK sa...

Det viskas i modevärlden (jag ligger ju med en säker källa som du vet) att Burberry inte är chav längre! Och om man tittar på Eastenders har de gått vidare. Nu är det bara LV-monogrammet som gäller. Så släpp du loss bara.

Susanne Snäll sa...

Tack och lov! Det är ju för väl. Bailey städade upp i förorten och gav Burberry tillbaka sin klass.

MilouK sa...

Redan i förra SATC filmen gjorde de the small bag statement.