lördag 17 december 2011

Är det jag som är mamma?

Jag har tidigare retat mig på föräldrar som pratar om sig själva i tredje person när de pratar med sina barn. Likt Zlatan säger de mamma eller pappa istället för jag och mig. Exempel: "Kom så ska mamma hjälpa dig" eller "Om du gör så blir pappa arg på dig".

Det är alltid lätt att reta sig på saker innan man själv sitter i båten. Men i och med lilleman har jag nu gått ombord. Trots att jag verkligen anstränger mig slinker det då och då ur mig ett: "Mamma älskar dig" eller "Kom till mamma".

Jag menar, vad är grejen? Är jag osäker på att lilleman inte ska veta vem som är hans mamma?

2 kommentarer:

Malin&Johan sa...

Jag vet! Känner det samma! Var noga med att säga jag och inte mamma i början. Nu kallar jag mig mamma hela tiden... Skyller på att W inte fattar konceptet med jag och du ännu :)

Susanne Snäll sa...

Ja, varför är det så svårt? Måste fråga på BVC.