fredag 9 december 2011

Mitt bästa energispartips del 1

Vill du leva klimatsmart? Vill du spara energi eller tycker du helt enkelt att din elräkning är alldeles för hög?

Eftersom jag, när jag jobbar och inte är hemma med bebis, jobbar med klimatsmart fjärrvärme och kan lite om energieffektivisering och hur man kan spara energi tänkte jag delge dig mina absolut bästa energispartips.

Tips nummer 1: Tina frusen mat i kylskåpet.
Ta exempelvis fram den frysta köttfärsen dagen innan du ska laga till den och tina den långsamt i kylskåpet. Dels är det bra för köttfärsen och dels hjälper du kylskåpet att hålla kallt utan att behöva sänka temperaturen som Livsmedelsverket rekommenderar och använda onödigt mycket el. Du känner dig som en bättre människa, jag lovar. En så kallad win-win-win-åtgärd. Kom dock ihåg att ta ut köttfärsen eller vad du nu tinar någon timme innan du ska tillaga det så att du slipper tina det sista i micron. Vilket i så fall blir en så kallad no win-åtgärd.

2 kommentarer:

Annika Johannesson sa...

Fick upp detta utmärkta inlägg i nyhetsrapporteringen. Kul!

Susanne Snäll sa...

Ja, jag försöker dra mitt strå till energisparstacken.