fredag 2 december 2011

Jakten på sömnen

Det är en stor omställning att få barn. Förutom att det är fantastiskt, overkligt och helt underbart är det ju framförallt någon annan som bestämmer. Dag som natt. Ibland blir det inte mycket tid över till sömn.

Nu har vi haft tre bra nätter. I natt sov lilleman fem timmar i sträck innan restaurangvagnen skulle rullas ut. Fem timmar är rena drömmen om man jämför med sömnen man får vid varannantimmes matningen. Men, det är klart, totalt är det för lite sömn och när det på eftermiddagen skymmer redan vid tre-tiden kokar jag nytt kaffe och försöker sluta gäspa.

Jag sov inte så mycket innan heller, särskilt inte innan jag opererade mina karpaltunnelsyndromhänder. Då var det varannantimmessömn av helt andra anledningar. Så jag klagar inte. Sömnen jag får nu är effektiv, jag somnar direkt jag lägger huvudet på kudden, jag sover djupt och är glad för varje minut.

Så har du sömnproblem - skaffa barn!

Inga kommentarer: