söndag 10 juni 2012

Gotlandsguiden - Do's and don'ts, del 1

Almedalen med domkyrkan i bakgrunden.
Jag har fått en del frågor om do's and don'ts på Gotland. Därför har jag satt ihop en guide. Gotland är ju fantastiskt på sommaren. Nästan som utomlands. Men jag skulle varmt rekommendera att åka till ön under våren, senhösten eller varför inte mitt i vintern.

Om du har ett dygn eller två och det är ditt första besök på öjn:
Håll dig i Visby. Vik ihop kartan i fickan och gå vilse bland gränderna. Det är är ingen fara. Visbys innerstad är omringad av en mur så du är vilse på ett begränsat område. Ta en fika bakom planket på Gula huset där du garanterat blir serverad hembakt. (De har bara öppet på sommaren.) Ta en promenad i Botaniska när du ändå är i krokarna.

Vila en stund i skuggan under ett träd i Almedalen innan du beger dig uppför Hästbacken för att äta ljuvligt goda galetter och crepes på Creperi och logi, min absoluta favoritrestaurang på hela ön. De har dessutom öppet året om. Guldstjärna för det. Missa för allt i världen inte att ta ett glas eller en flaska cider. Ingen galette utan torr fransk cider. Snett mitt emot creperiet ligger Wisby Ost där du kan köpa din Gruyere, Primadonna och så klart gotländska ostar såsom Stafva och Hejnumkällingen. Gillar du inredning och prylar ska du slinka in på Akantus och Gad.

Vill du sträcka på benen lite gå längs strandpromenaden norrut mot sjukhuset eller hyr en cykel. Det finns mycket att se utanför muren. Strax bortom öster gravar ligger konditori Norrgatt. Ett gammalt hederligt kondis där du kan dricka bryggkaffe och få en macka med stekt ägg och pannbiff eller rejäla smörgåsar med leverpastej.

Lite söder om Visby ligger Leva Kungslador. Ett härligt ställe med mat, bröd, kafé, keramik och ekologiska grejor. Föräldrar kan dricka kaffe och barnen kan springa på gräset. Under högsäsong är det mycket folk. Kom tidigt eller sent.

Visby i all ära men ön har så mycket mer att erbjuda. I del två av min Gotlandsguide får du tips på vad du kan göra om du stannar lite längre på ön. Kommer inom kort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen titta! Den lille Gotlandsguiden del 1! Skall googla in på alla detaljerna! Tack tack. Ser fram emot del 2 också. //Lizbeth

Susanne Snäll sa...

Ja, håll till godo. Hör av dig om du behöver mer specifika tips!