måndag 4 juni 2012

Bekännelse

Jag har aldrig varit i Bryssel. Inte ens i närheten. Som statsvetare, EU-förespråkare, politiskt intresserad, europé och på senare år också lobbyist är detta något av en kompetenslucka.

Alla har ju varit i Bryssel. Mina kollegor åker varje vecka. Jag har varit på många andra ställen, men Bryssel, nix. Det är lite som att jag aldrig sett filmen E.T. (Det är faktiskt sant.) Eftersom jag inte riktigt hade åldern inne när den kom fick jag inte för mina föräldrar. (Jag fick boken. Har inte läst den.) Och sedan dess har jag valt att inte se den. Lite av princip (eller dumhet).

Nu är jag mamma och det innebär ett visst ansvar. Lilleman ska inte behöva vänta i nästan 40 år på att besöka EUs huvudstad. Så i morgon flyger vi till Bryssel. Lite för lillemans allmänbildning (och min) men mest för att hälsa på MilouK, engelsmannen och alla barnen. Och för att äta på det av MilouK hyllade bageriet Le Pain Quotidiens.

Kanske ska jag ta och se E.T också.

3 kommentarer:

Anna sa...

Missa inte Tintin museet

Susanne Snäll sa...

Åh, bra tips! Tack!

Kågner sa...

Tintinmuseet eller Musée Hergé som det egentligen heter i Louvain-la-Neuve är definitivt en upplevelse, byggnaden är svincool. Seriemuseet i själva bryssel är inte alls lika bra, om man inte är sjukt intresserad av serier (som jag). Sedan gillar jag restaurangerna runt Saint Boniface... men det finns ju miljarders miljoners bra brasserier! Jag är en stor fan av Bryssel och jag tror du kommer att tycka staden är fantastisk! Skönt med en ciceron på plats så man slipper allt dravel!!! Ha det gott!! //B