onsdag 7 mars 2012

Mina bästa tips

Lilleman trivs på gotländska lammskinn. Pyjamasen från Kidkit.

En vän fick barn för några dagar sedan. Grattis M! Vi träffades på en fika så sent som i torsdags. Det är hennes första barn och hon ställde en massa bra frågor. Jag försökte svara så gott jag kunde. Jag är ingen supermamma men har ju den första tiden ganska färskt i minnet. Jag fick själv flera bra råd och tips av kompisar som jag gärna vidarebefordrar till andra. Därför har jag satt ihop en lista.

Proudly present: Mina bästa tips till nyblivna föräldrar (utan inbördes rangordning).

Karpaltunnelsyndrom - är du gravid och har du svullna, bortdomnade händer och stor smärta? Operera! En enkel operation som inte tar mer än 20 minuter och smärtan lättar direkt. Helt klart värt det. Gå via din mödravårdscentral och be att få remiss till kirurgen.

Amningskudde
typ Doomoo - när det känns som om bebisen i början äter konstant är det skönt att kunna avlasta axlar och armar. Och slippa hålla på att bulla upp med kuddar mm. Det är också himla skönt nu när lilleman ätit upp sig och börjar närma sig åtta kilo. Kudden kan också användas som stöd när ungen vill sitta upp eller som skydd när den ligger i soffan.

Lammskinn - att ha i vagnen, på golvet eller bara lite snyggt slängt i soffan. Skönt både för bebis och föräldrar. Vi köper våra av en lammbonde på Gotland men fina skinn finns bland annat på Ödins i Visby. Bebiskräk är lätt att torka av med en blöt trasa och fläckarna syns inte alls.

Purelan - kräm för bröstvårtor. Amning är ett hårt jobb särskilt de första dagarna. Det är konstigt att det pratas så lite om det under graviditeten. Men en bebis suger extremt hårt och länge och det känns. Krämen är en räddare i nöden. Tro mig. Smörj, smörj och smörj!

Bodys - köp bodys med omlottknäppning. Jag var jättenojig i början för lillemans nacke och fontanell. Det är skönt att slippa trä kläder över huvudet.

Kaffe - bunkra kaffe! Jag skulle inte ha överlevt de första månaderna utan kaffe. Kaffet är som en kär vän som jag längtar efter att träffa varje morgon. Dricker du inte kaffe? Då har jag bara ett råd: börja genast!

Babysitter - utmärkt möbel för bebisar om föräldrarna exempelvis vill äta middag eller läsa tidningen. Toppen också när man är ensam med en bebis som inte sover på dagarna och vill gå på toaletten, duscha eller bara sträcka ut sig på soffan en stund. Lilleman har kommit på hur han själv kan ge sig fart genom att svänga med vänsterbenet. Så nu behöver vi inte ens vippa honom. Företagsam unge.

Inga kommentarer: