måndag 5 mars 2012

För många böcker - för lite tid

Jag älskar böcker. Jag är ständigt på jakt efter nya böcker. Och tillgången känns oändlig. Hela tiden kommer nya bra böcker ut. Jag skriver långa boklistor och river ut tips från tidningar på böcker jag vill läsa. I veckan har Babel nypremiär med favoriten och kreddiga bokälskaren och Spanarnadeltagaren Jessika Gedin som programledare. Nya böcker och nya tips.

Just nu pågår bokrean runt om i virituella och verkliga boklådor. Jag får verkligen anstränga mig att gå förbi de fortfarande dignande bokborden på stan och att inte klicka hem en massa härliga nya och vackra böcker på nätet. För jag har redan travar av olästa böcker som väntar på en ostörd stund i soffan, en stormig eftermiddag i fjällstugan medan jag håller eldvakt eller en solig och varm dag på en gotländsk strand. För att just nu har jag ingen ro, är alldeles för trött eller så skriks det precis när jag öppnat pärmen och läst första raden.

Det finns helt enkelt för många böcker och för lite tid.

Inga kommentarer: