fredag 18 november 2011

Glöm inte matsäcken!

Jag läser om två män som på grund av dåligt väder blivit fast i Kebnekaises toppstuga i flera dagar. Det enda de hade att äta var en chokladkaka. Jag blir fundersam. En chokladkaka? Kanske hade de redan ätit upp sin medhavda matsäck? För inte ger du dig väl upp på Sveriges högsta berg utan rejält med mat? Det är ju ingen walk in the park och det är långt till McDonalds.

För det första du lär dig när du ska hänga i fjällen är att ha med matsäck. Som vår stuggranne, Barbro rutinerad fjällturare, brukar säga: "Oavsett om du tänkt tura långt eller kort, ta alltid med något att äta. I fjällen vet du aldrig vad som händer."

Av Barbro har jag också lärt mig det godaste tursnackset.

Blanda i en påse:
En del salta jordnötter
En del mjölkchoklad i bitar
En del torkade aprikoser och/eller russin

Gott, enkelt och fullt på energi. Bra komplement till matsäcken. Och du, gör alltid lite extra. I fjällen vet man aldrig vad som händer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt tursnacks går under namnet "Jägarsnus" i vår familj :) Mannen är gammal ex-militär! Kanonbra att ha med sig i alla lägen. Fast, inte till ungarnas utflykt i skolan dock! Det kommer du att bli påmind om många gånger: INGA nötter på dagis eller i skolan. Tror att jag skall blanda till en skål till fredagsmyset ikväll! /Hillevi

Susanne Snäll sa...

Vilket bra namn! Ja, snackset funkar i alla lägen förutom till barnmatsäcken. På jakt, på fjället och i fredagsmyssoffan. Nu blev jag också sugen :o)

Anonym sa...

off white clothing
golden goose outlet
hermes birkin
kyrie irving
curry 6 shoes