torsdag 27 januari 2011

Nakenchock och horunge

En dag i skolbänken och jag är helt slut. Idag började min kurs på Poppius.

Efter ett kort upprop körde lektionerna igång. Vi fick börja med att redigera det vill säga lay-outa en tidningssida. Det var kul men ganska svårt. Var lägger man rubriken, bilden och hur ska löptexten ligga för att flyta bra? Bara det här med rubrikssättningen är knepigt när inspirationen tryter. Man kan ju inte alltid använda nakenchock och mirakelbantning.

Vi fick också lära oss lite journalistslang såsom utgång, drapa, gör ut och horunge. Alla säkert mycket användbara om man vill smälta in på en lokaltidningsredaktion.
  • Utgång är helt enkelt nytt stycke.
  • Drapa kallar man det när man drar ut på en text dvs skriver alldeles för långt. Men det får bara mig att tänka på Don Draper i Mad Men.
  • Gör ut säger man när man lay-outar eller redigera en artikel.
  • Horunge är ett ord som hamnar ensamt exempelvis i en spalt högst upp. Jag undrar lite hur man kom på att man skulle kalla det just horunge?
Jag har verkligen lärt mig mycket nyttigt.

2 kommentarer:

MilouK sa...

Vad kul! Ser fram emot fortsättning.

Susanne Snäll sa...

Ja, vad kommer efter horunge? Jag undrar seriöst vad journalister gör egentligen.