fredag 14 januari 2011

En skorv* är ingen skorv men tre är en hel armé

Härom veckan upptäckte jag en stor svart skorv på dörrposten till ytterdörren. Nåja, det var väl inte så stor, ca 1 gånger 1 cm men helt klart svart. Men en skorv är ingen skorv. Kanske hade den gått vilse och så tänkte jag inte mer på det.

Men så upptäckte jag en i taket i köket några dagar senare. Två svarta skorvar inom loppet av en vecka. Vad gör de, vad vill de och var kommer de ifrån?

Och så i förrgår upptäcker pojkvännen en i diskhon. Tre stycken, det kan inte vara en slump. Jag börjar bli orolig. De måste komma någonstans ifrån, ha ett uppdrag eller bara helt enkelt gilla vår lägenhet. Men varför?

För att få veta lite mer googlar jag "skadedjur inomhus" och 48 000 träffar. Men hittar ändå inte riktigt vår skorv. Det kan vara en skinkbagge, mjölbagge eller en pälsänger. De kan komma från julgranen (grannens), mjölpåsen (baksidan av ekologisk varor) eller garderderoben (naturmaterial som ull, cashmere och päls).

Alltså jag gillar djur och natur. Men inte i min lägenhet. Skorvar hör hemma bland mossor och stenar och inte i taket på mitt kök.

* Skorv är det norrländska uttrycket för skalbagge.

UPDATE: Nu är goda råd dyra, jag har hittat fyra. Operation sanering startar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, inga välkomna gäster. Mitt bästa pälsängertips, röd cederträ!

http://www.rodceder.se/getpage.asp?do={D29B5C68-C23E-43E8-BC52-478CB81CABC1}

Susanne Snäll sa...

Nej, smådjur inomhus är äckligt. Tack för tipset! Jag har redan fyllt garderoberna med små rödcederträkuber. Kan det vara så att nu beger sig pälsängrarna iväg från garderoben och hamnar i köket?

Marit Johansson sa...

Fy tusan vad äckligt! Nu måste du ju också berätta hur det gick. Blev det Anticimex eller?