måndag 9 januari 2012

Varning för åska - app-tips

Lilleman har haft några jobbiga nätter. Han som hittills, sedan han slutade med varannantimmes matningen, skämt bort oss med att sova från elva till sex har nu velat äta, skrika och vara vaken på natten. Han är väl inne i en utvecklingsfas, tänkte jag och kollade min nyligen nedladdade app "Wonder Weeks"*. Jojo, mycket riktigt. Det hänger ett stort åskmoln över bebisen när den är runt 11-12 veckor gammal.

Wonder Weeks är en app där du kan följa hur ditt barn utvecklas vecka för vecka och som beskriver faser av mer utveckling, det vill säga mer skrik och mindre sömn, och visar när dessa brukar ske. Det är gulligt illustrerat genom att bebisen går in i ett åskmoln. Enligt appen händer det vid den här tiden massor i utvecklingen för bebisar. Bland annat lär de sig att blåsa bubblor med saliven. Aha, så det är därför du håller mamma och pappa vaken. Salivbubblor... mycket användbart. Hmm.

Men åskmolnet nu är inget mot vad som kommer runt vecka 14. Då ska det enligt appen åska ordentligt. I flera veckor.

*Wonder Weeks finns att köpa på App Store för 7 kronor. Det finns en bok med samma namn men den har jag inte hunnit kolla upp.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Det låter som "Växa och upptäcka världen", en bok av två holländare som jag tyvärr inte minns namnet på. Beskriver barns utveckling under det första året, att den sker stegvis och illustreras med just åskmoln. Jag ska försöka att komma ihåg att ta med boken nästa gång vi ses.

Susanne Snäll sa...

Just det, så heter den på svenska. Tydligen finns den i nyutgåva på engelska med fler kapitel och fler åskmoln :o)