söndag 11 september 2011

Den 11 september - vad gjorde du?

Idag uppmärksammas årsdagen av terrorattacken mot World Trade Center i New York den 11 september 2001. När stora traumatiska händelser sker brukar alla komma ihåg vad de gjorde och var de befann sig.

När jag först hörde om att något hade hänt i New York satt jag i en taxi på väg från hotellet för att äta middag i staden Chania på Kreta. En kompis och jag hade tagit en sista minuten för att förlänga sommaren med ytterligare lite grekisk sol och bad. Taxichauffören berättade på knagglig engelska vad som sas på nyheterna. När vi kom fram letade vi direkt upp ett internetcafé för att få veta mer. Jag kommer ihåg att det var svårt att komma in på svenska tidningssidor och att det tog oss lång tid (uppkopplingstålamodet var mycket längre på den tiden) innan vi fick klarhet i vad som hade hänt. Sen minns jag känslan av oro och rädsla. Och av overklighet. Hur kommer allt att bli nu?

Vad gjorde du?

Inga kommentarer: