tisdag 13 april 2010

Rent, tack!

Det är vår. Ljuset är tillbaka. Dagarna är längre och solen lyser obarmhärtigt in genom de gråsmutsiga fönstren. På de normalt krispigt vita köksluckorna syns fingeravtryck och kladd. På ett ställe verkar det som att kaffe har runnit utan att någon brytt sig om att torkat upp det. På väggen vid diskmaskinen syns tydliga spår av vinterns middagar. Kaklet ovanför spisen är fläckigt av stekfett. Fönsterbänkarna är täckta av ett avgasgrått kletigt damm. Nackdelen med att bo nära en motorväg.

För mig som just nu är hemma på dagarna (då det är så där obarmhärtigt ljust) ser lägenheten obeskrivligt skitig ut. Det är hög tid för en rejäl vårstädning.

Nu har jag äntligen tagit tag i det. Imorgon blir det av. Då kommer Annika med personal från IKA Städ AB. (Tack RUT!) Uppgiften blir att på några timmar förvandla lägenheten från ett grådammigt, kladdigt och vintertrött ide till en skinande väldoftande oas. Mitt bidrag blir färska blommor och nya doftljus. En bra arbetsfördelning.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej susanne, urtjusiga tulpaner. vill du ses ngn dag? kram lina h

Anja och Jonas sa...

Klok arbetsfördelning av klok kvinna! Man kanske ska kontakta RUT själv också?! Kladdbeskrivnongen känns väl igen, tyvärr.

Susanne Snäll sa...

RUT hjälper alla. Städhjälp är helt klart värt det. Med eller utan RUT.

MilouK sa...

Det är bra att du kavlar upp ärmarna och tar tag i vårstädningen, det hade jag också gjort. På tal om obarmhärtigt, har jag solat i bikini idag. Det var ingen vacker syn. Stackars grannar.

Susanne Snäll sa...

MilouK, jag vet! Jag känner mig så himla duktig.

Sola i bikini blir torsdagens uppgift.