tisdag 11 augusti 2009

Lika som bär

En finne som inget hellre vill än att bli svensk. Är inte det ett intressant upplägg till en bok? Jo, och visst har du också bara gått och längtat efter just den boken. Nu är den här!

Hallonbåtsflyktingen (bara namnet är underbart) kommer i dagarna ut på svenska och är skriven av finländaren Miika Nouisainen. Nouisainen som enligt en artikel i SvD började intressera sig för Sverige och svenskarna under fotbolls-VM 1990 då Sverige förlorade alla sina matcher med 1-2 och hans pappa var så nöjd och glad. Jag hoppas att boken innehåller fördomar, ironi och kärv finländsk humor. Jag förväntar mig att rodna likväl som skratta igenkännande. Så jag rusar till bokhandeln och köper!

Men Nouisainen är inte bara författare han är också ruggigt lik skådisen Christian Bale. Kommer kanske nästa bok att handla om en finne som inget hellre vill än att bli Batman?

Bilderna från Hollywoodchicago och Svenska Dagbladet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väntar på kommentar om boken... rekommenderas? Behöver bra läsning till tjejresa 3/9
Å du... va fyndigt du skriver förresten :)
/Cristel

Anders sa...

Har snart läst ut boken, vad tyckte du - antar att du läste den redan tidigt i höstas?

:-)

/Anders

Susanne Snäll sa...

Anders, jag måste erkänna att jag inte hunnit att läsa Nouisainen. Dåligt! Jag vet. Men han finns med där i bokhögen. Vad tyckte du? Fick du rodna och skratta?