tisdag 26 oktober 2010

Mellan Boston och New York

Jag åker tåg. Amtraks tåg, 2159 mellan Boston och New York. Vi åker genom ett färgsprakande landskap. Träden skiftar i allt från gult, Halloweenorange och djupaste rött. Det är otroligt vackert. New England Fall at its best. Ibland följer järnvägen kusten och havet ligger blankt. Segelbåtarna ligger fortfarande i och än finns det tid för en tur för segelfolket i New England innan båten tas upp för vintern.
Det är en vacker dag med sol och + 18 grader. Ett par tisdagslediga amerikaner promenerar på stranden eller kastar pinnar till badande hundar. Den amerikanska flaggan vajar utanför de vita eller gråa trähusen med liggande panel och här och där sitter skyltar som uppmanar oss att stödja de amerikanska trupperna. Överallt har man dekorerat inför helgens Halloween.

Jag åker igenom Rhode Island där president Obama var igår och kampanjade för demokraterna i kongressvalet och vi passerar New Haven, Conneticut. Folk kliver av och folk kliver på.

Jag läser på Expressen.se att bläckfisken Paul, du vet mästertipparen från fotbolls-vm, är död. Amtraks Wi-Fi funkar utmärkt.

Tåget tuffar på, tutar och jag skymtar Manhattans skyline. Amtrak tackar för att jag rest med dem och ber mig komma tillbaka snart. Jag dricker upp mitt kaffe, samlar ihop mina saker och gör mig redo. Redo för New York City - staden som aldrig sover.

2 kommentarer:

MilouK sa...

Det låter underbart! Enjoy NYC!

Susanne Snäll sa...

Det ÄR underbart! Jag älskar NYC!