torsdag 9 juli 2009

10 skäl att vara på Gotland på sommaren

För att lätta upp mitt humör i ösregnet har jag listat några av mina skäl till att vara på Gotland på sommaren. (Så att jag påminns om varför jag är här och inte på dricker espresso i skuggan på ett café på den italienska kusten.) Jag har bortsett från det uppenbara som alla turistbroschyrer basunerar ut såsom raukar, ringmuren, saffranspannkakor, Almedalsveckan, medeltida kyrkor, Lummelundagrottorna, Ville villerkulla och Visbys tusentals rosor.

1. En egen stuga med stor altan och en hängmatta i skuggan. (Alltid det bästa.)
2. Mjölk och solvarma jordgubbar från Källunge.
3. Multibullen på caféet Sylvis Döttrar på Fårö. (Här har jag skrivit mer om multibullen)
4. 100-tals loppisar med massor av fynd som bara väntar på att besökas.
5. Fossiler i var tredje sten på den stenprydda stugtomten. (Samlingen på spishyllan börjar bli stor.)
6. Solnedgången i en brassestol på stranden vid Tofta skjutfält.
7. Vill man, kan man bada på en ny strand varje dag.
8. Skagengalett med västerbottensost och ett glas torr fransk cider på Creperi och logi på Wallers plats i Visby.
9. Eleganta, sobra och vackra keramikprodukter i svart och vitt av C. Jensen på Atterdag 5 vid Kajsarport i Visby.
10. Gotland ligger så nära att vänner och familj gärna kommer och hälsar på.

Sådär, nu känns det bättre. Eller? Nja, inte riktigt men när jag läst igenom dem 100 gånger och upprepat dem 100 gånger som ett mantra, hoppas jag att regnet har upphört så att jag kan fortsätta med min gotlandssommar och ligga i hängmattan och äta solvarma jordgubbar med mjölk.

Inga kommentarer: