lördag 7 mars 2009

Jag gillar Män som hatar kvinnor

Jag gillar Män som hatar kvinnor, filmen alltså. Såg den igår och är glatt överraskad. Det måste vara svårt att göra en bra film på en sån megaläst och hajpad bok. Men den ÄR bra. Bra, spännande och välgjord. En eloge till castinggänget som lyckats hitta så klockrena skådisar. Och det känns nästan som att alla som är nått (förrutom Persbrant) är med. Noomi Rapace är grym som Lisbeth Salander. Hon är iskall, cool och skrämmande, precis som jag föreställde mig henne. Men är hon verkligen så där smal, eller är det trickfilmat?

Sven-Bertil Taube är däremot precis så pompös som krävs för Henrik Vanger. Peter Haber är så långt ifrån Beck man kan komma och det är bra. Den enda som är lite tveksam är Mikael Nyqvist. Han är visserligen en strålande skådespelare men jag tänkte mig Mikael Blomkvist som mycket snyggare. Men jag har dock inget eget förslag så han får väl ok, han också. Så filmen Män som hatar kvinnor får fyra klappor av mig och jag ser fram emot de två uppföljande filmerna.

Inga kommentarer: