söndag 30 november 2008

Hundvakt och julgodis

Pojkvännen och jag övat oss på att vara hundägare. Bull mastiffen Selma har bott hos oss i helgen. Vi har hängt här hemma och jag har stolt gått runt med henne på lilla ön och hälsat på andra hundägare. Selma däremot är cool och bry sig inte alls om andra hundar fast de skäller ut henne. Hon är en väldigt trevlig hund som är lätt att umgås med. Hon är stor och muskulös och kan låta som en livsfarlig killing-machine (särskilt när grannarna hämtar tidningen på morgonen och smäller i dörrar) men har det snällaste hundhjärta man kan hitta. När hon är inne vill hon sova, ha kärlek och ibland lite mat. Och det får hon.

Jag har firat 1:a advent med att hänga upp julstjärnan i vardagsrumsfönstret (det är vårt enda julpynt) och baka Leilas Rocky Road. Helt klart det godaste julgodiset. Ett tips är att göra mycket för det går åt! I orginalreceptet är det pistagenötter men de skippar jag. Jag använder Marabous mörka choklad som kanske inte är en kvalitetschoklad men väldigt god. Här är receptet!

Leilas Rocky Road, 12 kakor
600 g Marabous mörka choklad eller kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad
2. Blanda allt
3. Fyll smeten i en plåt med bakplåtspapper, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i bitar

Originalreceptet hittar du här: http://recept.nu/1.126537/leila_lindholm/bullar/rocky_road 24 dagar kvar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men jag vill se bilder på Selma!