onsdag 16 februari 2011

Hemläxa

Vi fick hemläxa på Poppiuskursen förra torsdagen. Och eftersom jag gillar att göra saker i sista sekund sitter jag nu och kämpar. Vi ska skriva tvåradiga rubriker till sju artiklar. Det är inte så lätt som man kan tro. De två raderna ska vara lika långa eller alternativt ska rad två vara lite längre. En rubrik ska enligt kurslitteraturen:
  • vägleda läsaren till det som är intressant
  • vara språkligt korrekt
  • fungera grafiskt i sitt sammanhang
  • ha ett tonfall och tilltal som stämmer med tidningens
  • vara sann
Jag är mest nöjd med den här
"Avskedad truckförare
får rätt mot arbetsgivare"

Den skulle kunna platsa i vilken lokaltidning som helst.

Jag funderade lite på "Lam pojke bortsprungen" men ändrade mig.

2 kommentarer:

MilouK sa...

Vad jobbigt det verkar att vara journalist.

Susanne Snäll sa...

Otroligt svettigt.