måndag 11 augusti 2008

Semester del 1

Jag har haft semester. Semester från jobbet, stadslivet, träningen och bloggandet. Med resultat att jag nästan glömt inloggningsuppgifterna till datorn, vant mig av med bil och andra stadsljud på natten, tjockat till mig på grund av all god semestermat och nära nog skrivkramp i bloggandet. Jag hoppas att det släpper i och med att jag nu faktiskt sitter och skriver. Jag har också inlett projektet minska i vikt och komma igång med träningen igen.

Fyra veckor i stugan på Gotland och en vecka i stugan i Abisko. Det är en härligt blandad semester. Eftersom jag gillar djur så skulle jag vilja räkna upp de djur jag sett på semestern:

  • Massor med hästmyror. Megastora otrevliga myror som äter trä och som jag inte vill ha i en timrad stuga.
  • En söt och sällskapssjuk ekorre.
  • En kaxig spillkråka. Visste ni att det är en stor hackspett?
  • En annan typ av hackspett, inte lika kaxig.
  • Massor med lavskrikor.
  • Tre kungsörnar. De är stora fåglar.
  • En gigantisk gul och blå trollslända, stor som en mindre helikopter.
  • En helt grön spindel. Ja, bor man i skogen så gör man.
  • En älg, efter E10an på väg upp till Abisko.
  • Omkring 10 renar.
Sen höll jag på att köpa Göran Perssons bok Min väg, mina val på pocket på en bokhandel i Visby. Men när jag upptäckte att den var märkt med ett G. Kategori G är lyxpocketarna. Det vill säga dyrast av alla pocketkategorier. Inte för att jag är snål eller så men inte vill jag bidra till att det äts mer korv på gården i Sörmland.

Men nu är den över den ljuvliga, lata och alldeles för korta semestern. Med det här vädret känns det också som att den ljuvliga sommaren är slut. Vardagen är här och snart hösten. Men som den vintermänniska jag är längtar jag ändå lite. Tänk att få sitta inne och kolla på skidor på helgerna med vetskapen att snart börjar skidsäsongen.





Nyplockade smultron. Det är härligt att ha egen skog. Snart är den dessutom full av kantareller.

6 kommentarer:

Malin&Johan sa...

Välkommen tillbaka!

Anonym sa...

Men jag saknar några djur: en Lycka, en Stina, en Selma och en till som jag har glömt vad han hette...

Susanne Snäll sa...

Moltas. Hängde också lite med Svante i Abisko, en mycket trevlig men lite överviktig labradorhanne.

Malin&Johan sa...

Å, så ni har träffat Moltas? Som i Jenny Salmis hund? Han är ju härlig. Snygg lugg :o)

Susanne Snäll sa...

Pers systers nya hund. En Clumber spaniel. Rätt fulsöt.

Malin&Johan sa...

Jaha ja, en annan Moltas. Annars är Jennys Moltas en väldigt trevlig hund, någon typ av setter. Glad och med en riktig punkarlugg!