onsdag 17 april 2013

Tips på fiskgryta

Jag fick en fråga av en kär vän.

"Jag behöver tips på en lördagsmeny till några kompisar som ska komma på middag. Vill kind of imponera. Men det måste vara enkelt. Gärna något jag kan förbereda så att jag inte behöver bli så nervös. Tack Martha!"

Den här goda vännen har uppenbarligen höga tankar om min matlagning vilket så klart är smickrande. Men som också ställer en del krav. "Vill kind of imponera". Herregud, nu gäller det att leverera.

Efter en del funderingar blev mitt tips:
-klassikern löjrom med rödlök och creme fraiche till förrätt (om det går att få tag på, vännen bor i London)
-fisk- och/eller skaldjursgryta till varmrätt, enkelt, lätt att förbereda och framförallt jädrans gott
-och kanske en pannacotta eller creme brulee till efterrätt,

Till det skulle jag, om jag inte var gravid, dricka champagne, Petit Chablis och kanske en söt Prosecco till efterrätten.

Här är receptet på fiskgryta som jag tror är baserat på ett gammalt recept från Svt-programmet Go'kväll. Jag brukar också ha i färska räkor, ibland kräftstjärtar och musslor och servera med surdegsbröd och favoritosten Primadonna.

Uppdaterat 130218:
Ser att bilden är helt hopplös. Ska försöka fixa det så snart som möjligt alternativt ta bort den helt.

Inga kommentarer: