söndag 9 oktober 2011

Fascinerad av rugby

Just nu pågår VM i rugby i Nya Zeeland. Idag satt pojkvännen och jag klistrade framför den direktsända matchen mellan Nya Zeelands All Blacks och Argentina. Även om sporten är förtvivlande liten i Sverige och svenska medier inte ägnar gentlemannasporten särskilt mycket tid eller utrymme är rugby-VM efter fotbolls-VM och sommar-OS det största sportevenemanget i världen.

Jag inte kan nästan ingenting om rugby. Jag har ingen koll på reglerna. Men jag måste säga att jag är fascinerad. Rugby måste vara den ultimata sporten. Stenhård - många spelare ser ut som Karelin. Snabb - löpningar blandat med närkamper. Gentlemannaheten - inget gruff på plan trots all kroppskontakt, man respekterar varandra och domaren. Vänskapligheten på läktaren - fansen sitter sida vid sida och det sägs att man öppnar sina hem efter matcherna och äter tillsammans.

När jag pluggade på universitet i England hade skolans rugbyspelare en speciell status. Spelarna var också lite speciella. Bland annat firade de hemmasegrar på puben med att klä av sig alla kläder. Och då menar jag ALLA kläder. Jag vet inte hur de firar i VM men en sak är säker. Rugby är en riktigt fascinerande och underhållande sport.

Nu ser vi fram emot "ANZ derbyt" på söndag när All Blacks och Wallabies drabbar samman i semifinalen! Egentligen den moraliska finalen. (ps. det här sista är det pojkvännen som är skribent på. ds.)

Inga kommentarer: