måndag 15 juni 2009

Nyfunna gröna fingrar

Jag tror det kan bli något. Det kan till och med bli tomater. Jag fick en tomatplanta av en vän för ett par veckor sedan och efter idogt vattnande och pysslande har den vuxit sig stor och stark. Stammen är rejäl och bladen mörkgröna. Jag skämmer bort den med lite ekologisk växtnäring nån gång i veckan och vatten varje dag. När det var sommar för några veckor sedan fick den komma ut på balkongen ett par timmar. Det gjorde den gott. Men så länge vi har oktober i juni med endast + 7 grader får plantan vara inomhus.

Och nu har den belönat min ompyssling med att ge små gula blommor. Kan det vara början till stora, söta, röda tomater? Tänk att få blanda eget odlade tomater med mozarella, basilika (som jag också driver upp med mina nyfunna gröna fingar) och olivolja.

Inga kommentarer: