tisdag 9 december 2008

Soldatnamn vi minns

Jag kan inte riktigt släppa det här med namn. För visst har vi alla småfnissat lite åt någon som heter nått roligt. Luleå Hockey har under åren kunnat stoltsera med ett flertal lite roliga efternamn såsom Modig och Hurtig. Bra namn på tuffa hockeyspelare. Men det finns ju andra soldatnamn såsom Lustig, Stark, Stoor och Good (uttalas tydligen god).

När jag pluggade i Umeå på det gamla goda 90-talet så fanns det kille som hette Snabb. Han stod före mig i studenttelefonkatalogen (ja, vi hade en sådan på den tiden). Jag föreslog en gång att vi skulle gifta oss och ta namnet Schnell. Det hade ju varit roligt.

Jag brukar anlita en jätteduktig fotograf på jobbet. När han fotar blir alla filmstjärnesnygga tom i snålblåst och duggregn. Men en gång kunde han inte komma till vårt möte för han skulle till vittna i ett mål i tingsrätten. Fotografen heter Victor Brott. Fniss!

Idag är det bara 15 dagar kvar...

1 kommentar:

Malin&Johan sa...

Fru Schnell! Det funkar fint det. Tycker jag absolut du ska överväga!