lördag 7 februari 2009

Maten är halva resan

Det sägs ju att maten är halva nöjet eller resan. Detta stämmer verkligen i Vietnam. Vietnamesisk mat är vacker, enkel och fräsch. Den smakar mycket men är inte stark som den thailändska. Det bästa är de färska vårrullarna, de friterade vårrullarna och de oemotståndliga vårrullarna med mango och fisk. Jag har läst att vårrullar ursprungligen kommer från Vietnam.

På Phu Quoc frossade vi i fisk och skaldjur. Varje eftermiddag såg vi fiskebåtarna styra ut för att hämta in dagens fångst. När solen gått ner syntes båtarnas lanternor likt ett pärlband ute till havs. Jag som gillar att testa nya saker och annorlunda mat fick också möjlighet att testa sjöborre, vilket nog inte är helt etiskt korrekt om ens helt lagligt. Med lite peppar och citronsaft på en annars helt rå sjöborre fick jag efter att ha varit magsjuk i två dagar smaka på denna delikatess. Det smakade salt med en lite slemmig konsistens. Vietnamesen som simmat runt och fångat de stackars söjborrarna satte i princip skeden i munnen på mig och artig som jag är kunde jag bara inte tacka nej. Jag kan säga check och stryka sjöborren från min smaka-lista men skulle nog om jag blev bjuden på detta igen vara ytterst tveksam.

Lite bilder på resans mat

Överst Phu, soppa som äts till frukost

3 kommentarer:

Malin&Johan sa...

Oj så mycket gott!

Anonym sa...

mumma - längtar tillbaka! tiden går så himla fort...

ska vi ses en dag? glömde ta med dina kontaktuppgifter till nya jobbet.... du får mail mig :)

lina.holmgren@euromaint.se

kram kram L

Anja och Jonas sa...

JAg älskade maten i Vietnam, mycket mycket godare än thaimaten! En liten detalj bara, varken jag eller Jonas gillar koriander... men bortsett från det, helt underbar mat!
Nu blev jag läskad...