söndag 13 september 2015

Grymt god granola


Jag gjorde granola härom dagen. Det vill säga inte müsli som är "kallrörd" utan den här bakar/torkar man i ugnen.

Jag utgick ifrån det här receptet som PS-bloggaren Ulrika Grevin delat på sin blogg. 

1 l havregryn, jag använde ekologiska
1 dl pumpakärnor
1 dl krossade linfrön
1 dl solroskärnor 
2 dl kokosflingor 
2 msk chiafrön
2 dl saltade jordnötter 
3 msk sirap
2 msk jordnötssmör
2 msk matolja
1,5 dl vatten

Eftersom jag använde saltade jordnötter skippade jag att addera salt som det står i ursprungsreceptet. Jag tog vanlig matolja eftersom jag inte hittade kokosolja när jag stresshandlade tio minuter innan hämtning på förskolan.

Gör så här: 
Hacka nötterna och blanda med alla torra ingredienser. Smält jordnötssmöret tillsammans med olja på låg värme i en kastrull, blanda sedan med vattnet. Rör ner blandningen i de torra ingredienserna och blanda väl. 

Torka på en smord plåt i ugnen i 25 min i 175 grader, öppna och rör om och torka ytterligare 15-20 min. Klart! 

Inga kommentarer: