måndag 5 oktober 2009

Ja till EU, ja till Guinness och ja till Dublin!

Check på Irland. My job is done. De sa ja till Lissabonfördraget. Skönt! Nu är det bara Tjeckien och Polen kvar. Och kanske Storbritannien om Cameron vinner valet och håller fast vid sitt löfte om folkomröstning. Men inga problem för mig. Jag åker gärna till Prag, Warsawa och London.

Dublin var vänligt, blåsigt och en aning slitet. Men jag gillar det. På en pub i området The Tempel Bar erbjöd en kille mig sin stol när jag stod och väntade på att pojkvännen skulle komma med vår öl. Jag ser Marian Keys-kopior överallt och det går inte att undgå Guinness och att de firar 250-års jubileum. (Jag försökte nyss komma in på deras hemsida men är tydligen minderårig.) Guinness-loggan har liksom kampanjskyltarna för JA och NEJ-sidorna klätt in stan. Dublin känns litet, familjärt och är lätt att greppa. Allt ligger nära och det går att gå överallt. Det finns en pub i nästan varje gathörn, Starbucks i de andra och ett bra utbud av restauranger. Och med att vi blev uppgraderade till svit på hotellet kan jag inte annat än säga ja till Irland, ja till Dublin och ja till hotellsviter!

Inga kommentarer: