tisdag 15 november 2016

London är alltid London



För mig är London så mycket mer än en stor stad i Europa. För mig är London drömmar, historia, mode, politik, trender, smuts, flärd, lyx, dofter, människor och mat. Allt på samma gång. London är som ett stort mångkulturellt slukhål. Där allt får plats. Trots Brexit och stiff upper lips är London ändå vänligt och artigt och liksom kramar om mig. Jag vet att klimatet för alla icke britter hårdnat rejält men jag känner mig ändå välkommen.

Ändå sedan jag kom hit som au-pair i början på 90-talet har mitt hjärta klappat lite extra för den här underbara stan. Jag måste åka gång på gång, minst en resa per år.

Vissa saker är som de alltid har varit och andra är helt annorlunda. Nya och heta restauranger poppar upp, andra stänger eller flyttar. Något jag noterade den här gången var att alla som jobbade inom service var italienare. Basta pasta för hela slanten. Förr något år sedan var alla från spanjorer och ännu några år tidigare vara alla från Östeuropa. Men nu alltså "sexy accent" överallt.

Jag har några ställen och saker jag alltid måste se och göra när jag är där. Besöka Liberty's och Selfridges, äta på Le Pain Quotidien och köpa med deras goda Chocolate spread, dricka go' kaffe på ett kafé på en tvärgata till Carnaby street och så klart en promenad Hyde Park och känna pulsen vid Piccadilly Circus.

Men oavsett vilka restauranger som är nya och heta, vilka nationaliteter som serverar och vad som händer efter Brexit är London alltid London. ❤️

Inga kommentarer: